Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Vattenfalls banner "ser" vad du ser

Vattenfall skapar en banner som använder bildigenkänningsteknik.


Publicerad 2015-12-09 09:40
Uppdaterad 2015-12-09 10:06

Ämnen i artikeln:

MRM McCann

Dela artikeln:

För att nå fram till nya kunder har Vattenfall tillsammans med den digitala kommunikationsbyrån MRM/McCann och Hemnet skapat en banner som genom bildigenkänningsteknik ser webbsidans bilder och anpassar budskapet till besökaren därefter.

– Vi jobbar för att få fram Vattenfall som en aktör inom smarta hem. Den här idén kom vi på i och med att Hemnet, som är en mediekanal där Vattenfall når både de som söker bostad och de som är intresserade av hus och hem i allmänhet, bjuder till och erbjuder möjlighet att göra mer än bara köpt annonsplats. Förhoppningen med den här kampanjen är att ge konsumenten en större upplevelse än tidigare, säger Erik Frisell, Digital Director på MRM/McCann, till Dagens Media.

Kampanjen startar idag på Hemnet, och innebär att den smarta bannern läser av en bild och automatiskt visar upp ett budskap som passar bildens innehåll när besökaren klickar på ett bostadsprojekt. När besökaren bläddrar bland bilderna, följer banners med och presenterar ett nytt budskap för varje enskild bild.

– Hemnet får in tusentals nya bilder varje dag, samtidigt försvinner massvis av bilder genom att hem blir köpta. Att tagga upp alla bilder manuellt går inte i det här fallet, därför har vi satsat på en sådan här storskalig lösning som funkar bra för masskommunikation, säger Erik Frisell.

De första dagarna kommer banners synas på villor och radhus i Stockholm, därefter utökas kampanjen till hela Sverige.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.