Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Vattenfall byter kommunikation

Publicerad: 28 Maj 2010, 15:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Efter att länge ha beskyllts för dubbelmoral slutar nu Vattenfall att marknadsföra sig som ett miljövänligt bolag. Istället ska de börja förmedla vad de verkligen gör.


Efter att nya vd:n Øystein Løseth tillträdde i mitten av april har arbetet med att fastställa ett nytt kommunikationsprogram tagit fart. Strategierna ses över och en ny inriktning kommer under hösten att slås fast.

– Vi kommer att fokusera vår marknadsföring på att berätta vad vi gör här och nu istället för som tidigare gå ut med vår långsiktiga klimatvision, säger Linus Almqvist, ansvarig för marknadskommunikation på Vattenfall.

Vattenfalls reklamkampanjer som gick ut över Europa under 2008 och 2009 och som framställde Vattenfall som ett miljövänligt bolag har kritiserats hårt och beskylls för dubbelmoral.

Kan du förstå kritiken?

– Absolut. Det är ingen hemlighet att vi jobbar med kol och kärnkraft och kommer också fortsätta med det så länge ägarna vill det. Vi har en långsiktig klimatvision som fortfarande är 1 av 3 huvudområden hos oss, men vi har insett att den visionen inte kommunicerats på rätt sätt, säger Linus Almqvist.

Vattenfall har de senaste åren vuxit väldigt mycket, och 85 procent av verksamheten ligger utanför Sverige, i övriga norra Europa. Företaget kommer fortsättningsvis satsa på att samla alla länder där bolaget verkar och samordna kommunikationen under en plattform.

– Vi vill kommunicera Vattenfall som ett europeiskt bolag, inte bara ett svenskt. Anledningen till att vi fått på nöten handlar till stor del om att vi kommunicerar på ett sätt i Tyskland, där kol är störst, och på ett annat sätt i Sverige.

Vattenfalls huvudbyrå är Lowe Brindfors, men som Dagensmedia.se tidigare berättat kommer en stor reklambyråupphandling ske under hösten.

– Byrån måste kunna verka på alla marknader och ha ett helhetstänk. Kriterierna är ett byrånätverk med representation i Stockholm, Amsterdam, Berlin och London, och ett starkt nätverk i varje land, sa Linus Almqvist då.

Upphandlingen beräknas vara klar under andra halvåret 2011.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.