Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Västtrafiks kommunikationshaveri

Publicerad: 1 September 2009, 12:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Västtrafik har, trots en massiv informationskampanj, inte lyckats förklara fördelarna med det nya betalsystemet.


I våras införde Västtrafik ett nytt biljettsystem för Västra Götaland. Enligt företaget mötte beslutet få reaktioner från allmänheten.

Men när systemet skulle införas i Göteborg har desto fler reagerat. Det är helt enkelt för krångligt, enligt mängder med insändare och personer som citerats i bland annat GP.

Nu har Västtrafik tagit åt sig av kritiken. I dagarna gick Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist ut med en 5.000 tecken lång ursäkt, som publicerades i GP.

Enligt Ville Mark, chef för marknadskommunikation på Västtrafik, underskattade bolaget problemet.

– När folk fick reda på att det gamla systemet skulle sluta säljas så blev det lite panik, säger han.

Detta trots en massiv informationskampanj, som engagerat Västtrafiks informations- och marknadsavdelning samt reklambyrån Forsman & Bodenfors. Men enligt Ville Mark kan inte F&B lastas för kommunikationsmissen.

– Jag tycker inte att man ska se det på det sättet. Vi själva får nog ta största ansvaret - vi ska inte skylla på våra konsulter. Jag skulle gärna skylla på konsulterna men det kan jag inte, säger han.

Västtrafik har nu genomfört ett antal åtgärder för att förbättra informationen, säger han.

– Vi har gått ut och bett om ursäkt. Sedan går vi ut med mer tydlig information, vi skyltar upp i bussar och vi kör helsidesannonser i tidningarna. Vi har också skjutit på lanseringen av det nya systemet i en månad, säger han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.