Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Västtrafik tar ned reklamaffischer om kungens otrohet – efter Hovets kritik

Publicerad: 30 Juli 2015, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

"Se var kungen var otrogen" står det på stortavlor i Göteborg. Efter att Hovet anklagat Västtrafik för förtal tas affischerna nu ned, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

Västtrafik

Västtrafik marknadsför sin sightseeing-app med orden "Se var kungen var otrogen" på reklamaffisher, framtagna av reklambyrån Forsman & Bodenfors. Att det handlar om Oscar II, och inte vår nuvarande kung, framgår dock inte.

Det har fått Hovet att se rött, enligt GT, som först skrev om kampanjen.

– Det handlar om både förtal och brott mot lagen om namn och bild i reklam. Vi har gett förslaget att företaget bör ta bort kampanjen eftersom den strider mot svensk lag. Dessutom är den olämplig genom att den föranlett starka negativa reaktioner, säger Margareta Thorgren, hovets informationschef till tidningen.

Nu ändrar sig Västtrafik, kan Dagens Media berätta. Företaget har tagit till sig av den samlade kritiken och väljer att ta ner affischerna.

– Vi har under förmiddagen suttit och pratat igenom kampanjen och kommit fram till att vi ska ta ner de här budskapen som är aktuella. Det är inte för att hovet vill det, men en del människor har tagit illa upp av budskapet och det var aldrig syftet, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik, till Dagens Media.

Kampanjen kommer dock att fortsätta i övrigt.

– De här affischerna är bara en liten del av en stor kampanj som syftar till att skapa intresse för vår sightseeing-app där vi berättar om Göteborgs historia. Vi har fått reaktioner från göteborgare och via media och gjort en helhetsbedömning. Det är ingen stor sak för oss att plocka ner affischerna.

Är du förvånad över reaktionerna?

– Ja, eftersom det handlar om en sightseeing-app där vi berättar om historiska platser blev vi lite förvånade. Just det här budskapet syftar på Oscar II som var kung för länge sedan så det var lite förvånande, men man reagerar olika på reklam och det har vi förståelse för, säger Kristian Lans.

Västtrafik har varit i kontakt med Hovet efter beslutet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Västtrafik

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.