Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Varumärkesguide ska hajpa dödskalle-öl

Med hjälp av en "varumärkesbok" ska ölen Pistonhead ta över världen.


Publicerad 2013-01-09 09:59
Uppdaterad 2015-12-06 13:59

Ämnen i artikeln:

Spendrups

Dela artikeln:

Med sin karaktäristiska logga, en vit dödskalle, har Spendrups-bolaget Brutal Brewings öl Pistonhead blivit ett känt namn. Nu stärker Brutal Brewing kommunikationen ytterligare med hjälp av en "brand book", eller varumärkesbok, som tagits fram av designbyrån Neumeister.

Målet är att boken, som fått namnet Pistonhead Toolbox, ska skapa "ett grafiskt språk och konceptuellt liv" för ölen – och att varumärket internationellt sett ska vårdas enligt Brutal Brewings vision.

– Vad som är extra kul med just Pistonhead är att de med en tydligt exkluderande marknadsföringsstrategi lyckats penetrera marknaden på ett väldigt effektivt sätt. Då man på ett pricksäkert sätt tilltalar sin smala och väldefinierade målgrupp skapas en stor varumärkeslojalitet och hängivna ambassadörer. Detta har visat sig vara en framgångsfaktor för Brutal Brewing och har vidare lett till en internationell etablering, säger creative directorn Peter Neumeister i ett pressmeddelande.

Inspirationen till Pistonhead Toolbox har hämtats från "flera hundra tidningar och magasin" från 50-70-talen.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.