tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Varumärkesexperterna: Zlatan är rebelliskt

Publicerad: 23 augusti 2010, 06:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Folket säger kalsonger och sportdryck. Men vad tycker experterna att varumärket Zlatan kan användas till?


MS

Martin Schori

Rvd

Rolf van den Brink


- Självklart är Zlatan ett starkt varumärke, särskilt i Sverige just nu. Samtidigt är det bra att också ställa sig frågan för vad?  Om Zlatan ska använda sitt varumärke för att öka värdet och intresset för andra saker än fotbollsmatcher är det inte självklart att hans varumärke är lika starkt, säger Magnus Ernestam, varumärkesstrateg på Straylight.

I Sverige har ett fåtal stjärnor lyckats att göra framgångsrika produkter av sina varumärken, bland dem Börje Salming och Björn Borg. Magnus Ernestam är inte övertygad om att Zlatan kan göra samma resa som Björn Borg som har blivit ett internationellt klädmärke.

-  Björn Borg förefaller ha ett mer komplext associationsnätverk runt sig än Zlatan. Tennis ger en känsla av en lite finare värld, han var världsbäst, fick ett otroligt mediegenomslag i hela världen och den personlighet vi har fått se är sympatisk och gedigen  Zlatan känns som ett smalare varumärke. Han är mer grabbig och passar mycket bra i vissa sammanhang men inte alls i andra.

Leo Heijbel, varumärkeskonsult på Paff Performance anser det måste komma från Zlatan själv vad hans varumärke ska användas till.

- Zlatans varumärke är otroligt starkt i Sverige. Här kan göra vad som helst. Men vad är det han drömmer om och vill göra? Leo Heijbel tycker att Zlatan står för något ”rebelliskt och kaxigt” och har en mycket större personlighet än stjärnor som Henke Larsson som ”kanske kan släppa ett par kalsonger”.

- Zlatan borde undvika det alldagliga och inte göra kalsonger och väskor. Man förväntar sig något provocerande. Han skulle ju kunna licensiera varumärket till saker som vattenflaskor och finansiera det han brinner för och kasta in hela sin personlighet i det, kanske i fotbollsgymnasier.

- Man ska inte underskatta Zlatans vilja att ge tillbaka. Han skulle kunna representera en fotbollskola, kanske inom street-fotboll. Kläder och bilar känns logiskt även om han inte är en modeguru som Fredrik Ljungberg, säger Niklas Olovzon, kreativ chef för Sport & Brands. Han anser att Zlatan är ett maskulint varumärke.

- Det är mycket manlighet. Det är machovarumärken man ser framför sig. Underkläder och parfymer är formulär 1A. Visst kan han starta produkter där, men det går mer mot att affischnamn får en produktserie under ett befintligt varumärke. Då får konsumenterna en kvalitetsgaranti från två håll. Niklas Olovzon ser en rebelliskhet i Zlatans varumärke.

- Jag skulle inte förknippa sportdryck med honom, utan varumärken som vill utmana etablissemanget. Eller också blir han fin krock mellan gammal och ny svenskhet. Niklas Olovzon anser att det är helt rätt av Zlatan att planera för sitt varumärke medan han är aktiv.

- Många försöker göra det efter sin karriär istället för under sin karriär. Martin Dahlin tragglar fortfarande med sina skjortor tror jag. Tomas Brolin misslyckads kapitalt med några projekt. I slutet av karriären är det ingen som vill ha de där kallingarna.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev