Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Varnar – med 450 nyanser av rött

Publicerad: 16 December 2013, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:53

Strålsäkerhetsmyndigheten går ut i en kampanj för att varna svenskarna för allt för mycket solande.


Ämnen i artikeln:

Intellecta

Bakgrunden till kampanjen är att 40 000 personer per år drabbas av hudcancer – 500 av dem dör. Och med tanke på att svenskarna under vintern reser till varmare breddgrader i allt större utsträckning passar Strålsäkerhetsmyndigheten på att upplysa om farorna med att sola.

– I filmen vill vi med omtanke och humor visa att det är lätt att njuta av solen och värmen på rätt sätt. Vi vill också visa att vårt skönhetsideal – att det är snyggt att vara brun – är ohälsosamt, säger Hélène Asp, enhetschef på Strålsäkerhetsmyndigheten, i ett pressmeddelande.

Reklamfilmen, som har fått namnet ”450 nyanser av rött – en film om att sola sig snygg”, ska publiceras på Youtube med syfte att nå en yngre målgrupp.

Filmen är producerad av Intellecta.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Intellecta

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.