Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Världens minsta pitch" säljer Starcom

Publicerad: 14 September 2015, 10:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Starcom Malmö utmanar utomhusbolagen i en egen kampanj.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelStarcom MalmöJCDecaux

Clear Channel och JCDecaux tävlade i förra veckan om en kampanj i Starcom Malmös egen entré.

Idén till tävlingen uppstod utifrån utomhusvitrinen i byråns entré och tanken var att kunna inspirera kunder som överväger att använda utomhusreklam, men också att sälja in sig som mediebyrå.

Charlotte Almlöf Andersson, byråchef på Starcom Malmö, berättar för Dagens Media att man genom tävlingen ville ge formatägarna chansen att visa hur man bör arbeta med deras egna kanaler.  

– Vi bjöd in bolagen som jobbar med utomhusreklam, JCDecaux och Clear Channel och gav dem uppdraget att sälja Starcom Malmö och pitcha den idén för oss. Utomhusreklam är ju en debatterad fråga och det roliga var att båda bolagen verkligen gick all in och visade ett enormt engagemang.  

Charlotte Almlöf Andersson berättar vidare att kampanjen väckte stor uppmärksamhet på sociala medier och att "Världens minsta pitch"-tävlingen är något man nu vill fortsätta anordna varje år.

– Man glömmer ofta bort att samarbete med medierna, som i det här fallet utomhusreklambolagen, ger möjligheter att effektivare använda de resurser och den kompetens som finns och på så vis spara pengar till kunderna.

JCDecaux valde att arbeta med en lokal kampanj i Malmö, Lund och Helsingborg, medan Clear Channel kom med en digital lösning. Med minsta möjliga marginal, 118 mot 117 poäng, blev det Clear Channel som tog hem årets upplaga av "Världens minsta pitch".  

– Båda bolagen kom med fantastiska idéer, men Clear Channels digitala lösning gav oss möjlighet att vara flexibla och anpassa budskapet utefter till exempel vilken kund eller media vi har på besök, säger Charlotte Almlöf Andersson.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.