Kampanjer
Världens mest prisade kampanj
Publicerad: 13 januari 2011, 15:16
Farfars jätteskylt är den mest prisade kampanjen i världen, enligt Big Won Report, som rankar byråer och kampanjer baserat på antal vunna reklampriser. Forsman & Bodenfors var dock den mest belönade byrån.
MS
Martin Schori
Farfar må vara nedlagd, men byrån fortsätter att väcka uppmärksamhet internationellt. Den gigantiska skylten för kunden Nokia har kammat hem vinster i bland annat Cannes, Clio och Eurobest, och toppar nu listan över de mest belönade kampanjerna alla kategorier.
The Big Won är överlag trevlig läsning för svenska byråer. Några höjdpunkter:
* Carl Fredrik Jannerfelt, tidigare copywriter på Farfar, toppar listan över den mest prisade inom sitt gebit. Martin Lundgren på DDB Stockholm är trea.
* Tomas Jonsson, också han på Farfar, toppar listan över art directors.
* Forsman & Bodenfors Ikea Facebook showroom är världens näst mest prisade kampanj. Den toppar även listan över de mest innovativa kampanjerna.
* DDB Stockholms "Rolighetsteorin" är fyra på listan.
* Forsman & Bodenfors utses till åttonde bästa byrå 2010, enligt The Big Won. DDB Stockholm finns på plats 13 medan Farfar hamnade på plats 15.
* Sverige var det sjunde mest prisade landet i världen förra året och det andra mest prisade inom digital reklam. I kategorin digitalt toppar en annan svensk byrå listan över mest belönade kampanjen - Kokokakas lansering av Blue Bell jeans.
Rapporten baseras på 5 619 reklampriser världen över. The Big Won liknar Gunn Report men har fler kategorier.