Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Världens mest prisade kampanj

Publicerad: 13 Januari 2011, 15:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Farfars jätteskylt är den mest prisade kampanjen i världen, enligt Big Won Report, som rankar byråer och kampanjer baserat på antal vunna reklampriser. Forsman & Bodenfors var dock den mest belönade byrån.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmFarfarNokiaForsman Bodenfors

Farfar må vara nedlagd, men byrån fortsätter att väcka uppmärksamhet internationellt. Den gigantiska skylten för kunden Nokia har kammat hem vinster i bland annat Cannes, Clio och Eurobest, och toppar nu listan över de mest belönade kampanjerna alla kategorier.

The Big Won är överlag trevlig läsning för svenska byråer. Några höjdpunkter:

* Carl Fredrik Jannerfelt, tidigare copywriter på Farfar, toppar listan över den mest prisade inom sitt gebit. Martin Lundgren på DDB Stockholm är trea.

* Tomas Jonsson, också han på Farfar, toppar listan över art directors.

* Forsman & Bodenfors Ikea Facebook showroom är världens näst mest prisade kampanj. Den toppar även listan över de mest innovativa kampanjerna.

* DDB Stockholms "Rolighetsteorin" är fyra på listan.

* Forsman & Bodenfors utses till åttonde bästa byrå 2010, enligt The Big Won. DDB Stockholm finns på plats 13 medan Farfar hamnade på plats 15.

* Sverige var det sjunde mest prisade landet i världen förra året och det andra mest prisade inom digital reklam. I kategorin digitalt toppar en annan svensk byrå listan över mest belönade kampanjen - Kokokakas lansering av Blue Bell jeans.

 

Rapporten baseras på 5 619 reklampriser världen över. The Big Won liknar Gunn Report men har fler kategorier.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.