Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Världens bästa reklamfilm

Publicerad: 23 Juni 2012, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Världens bästa reklamfilm gjordes av Los Angeles-byrån Creative Artists Agency för snabbmatkedjan Chipotle. Se den här.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Precis som den senaste åren blev filmkategorini Cannes Lions en besvikelse för svensk del. Enda utdelningen var ett bronslejon till Forsman & Bodenfors "Smoothness" för IQ.

– Jag tycker att vi har dömt Sveriges bidrag rättvist. Cannes Lions är en helt global tävling, och de svenska bidragen tenderar att vara ganska lokala och typiskt svenska. På gott och ont, de ska trots allt fungera på en svensk marknad, säger Johan Eghammar, ad på Forsman & Bodenfors, som satt i filmjuryn.

Han tycker att de svenska bidragen ofta tar fasta på små insikter, till skillnad från de riktigt framgångsrika filmerna i Cannes, som tar tag i de stora frågorna och vågar vara enkla och raka.

– Vi verkar vara rädda för att vara banala och gör ofta ganska komplicerade filmer. Jag förstår att många i juryn inte förstår dem.

Undantaget är Forsman & Bodenfors bronslejonbelönade film för IQ.

– Den bygger på en klyscha om spritreklam som finns i hela världen och hanterar en kategori där filmerna ofta är tunga och svartmålande, med lätt hand.

– Den är värdig sitt brons, men jag tycker inte att den är värd mer i den här samlingen.

Grand Prix-vinnaren 2012, "Back to the start", är en animerad film om en bonde som tröttnar på industrialiseringen av köttindustrin, och går tillbaka till enkelt jordbruk – till tonerna av Willie Nelsons cover av Coldplays "The Scientist".

Hela kampanjen av Creative Artists Agency vann även Grand Prix i den nya kategorin Branded content.

– Filmen är en frisk fläkt som påverkar både hjärta och mage och har växt långsamt för varje gång vi har sett den, sade juryordföranden Tham Khai Meng, worldwide chief creative officer på Ogilvy & Mather, vid presskonferensen.

– Precis som de historiskt bästa vinnarna i Cannes har filmen ett budskap, och är dessutom vackert genomförd rakt igenom, fortsätter han.

Grand Prix-aspiranter bland guldlejonen var, enligt juryn, förhandstippade The Guardian-kampanjen "Three little pigs" av BBH London och Canal Plus-filmen "The Bear" av BETC Paris.Se alla vinnarna i dokumentet till höger.

– Men i slutändan var det ingen tvekan om vart Grand Prix skulle hamna. "Back to the start" går djupare än de andra, den tar ställning och sätter sig upp mot en hel industri , sade Mick Mahoney på Euro RSCG i London.

I Film craft blev det inga svenska lejon. Grand Prix gick till BETC Paris och Soixante Quince för Canal Plus-filmen "The Bear".

Se alla vinnarna i Film och Film craft i dokumenten till höger.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.