Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Vårdföretagarna ska slå hål på myter med "Mytpolisen"

Publicerad: 12 Mars 2015, 12:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Branschorganisationen Vårdföretagarna lanserar sajten Mytpolisen för att slå hål på myter om privata vårdbolag.


I dag lanserar branschorganisationen Vårdföretagarna den egna sajten Mytpolisen. Sajten ska bland annat granska regeringens direktiv för utredningen om vinster i välfärden.

– Vi ser ständigt hur makthavare och opinionsbildare medvetet eller omedvetet sprider felaktigheter. Alla vinner på att debatten om den moderna välfärden utgår från fakta, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef för Vårdföretagarna, i ett pressmeddelande.

Enligt Vårdföretagarna utgår regeringen från att privata vårdaktörer levererar lägre kvalitet än offentliga utövare. Något som branschorganisationen hävdar är felaktigt.

– Utmaningarna som vårt välfärdssystem står inför är reella. De försvinner inte för att man gömmer sig bakom myter och ideologiska agendor. Att Mytpolisen behövs är solkart. Det tydligaste exemplet är myten om kissblöjan, som precis som råttan i pizzan spridits som en farsot, säger Håkan Tenelius.

Mytpolisen är en del av Vårdföretagarnas upprop "Vi gör skillnad" som lanserades 2014. Det är ett långsiktigt arbete som ska lyfta fram de 12 000 företag som enligt Vårdföretagarna jobbar inom den privata vårdsektorn.

Sajten ska också ta upp andra myter med vården som redan har fått fäste.

Bakom kampanjen står Hero Kommunikation. Grafiken är gjord av Singing Bird, sajten är gjord av S/Z och filmerna står Hard Hat för.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.