Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Var fjärde marknadschef har inga mål

Publicerad: 14 Juli 2009, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

76 procent av svenska marknadschef sätter upp mål för sina kampanjer. Ökad försäljning anses viktigast.


Sveriges Annonsörer har tillsammans med undersökningsföretaget Novus frågar 196 marknadschar om hur de ser på begreppet "effektiv marknadskommunikation".

Det vanligaste sättet att ta reda på hur effektiv företagets kommunikation är, är genom uppföljning svara 42 procent. 27 procent säger att det är via försäljningssiffrorna som kommunikationen bedöms. Två procent av de tillfrågade säger att de går på känsla.

Av de tillfrågade är det 18 procent som säger att de inte sätter upp mål för kampanjerna de genomför, sex procent vet inte om de har mål eller inte. Bland de resterande 76 procenten som sätter upp mål är ökad försäljningsvolym det vanligaste målet. 53 procent avger detta, 15 procent hoppas på ökad kännedom och 9 procent på förbättrad image.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.