Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Var fjärde annonsör ökar investeringarna

Publicerad: 28 november 2011, 09:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Trots den finansiella oron i världen ökar så mycket som var fjärde annonsör de planerade reklamköpen under 2012. Det visar Sveriges Annonsörers årliga undersökning.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Bara 15 procent av annonsörerna minskar investeringarna i medieköp 2012. Hela 25 procent ökar istället investeringarna medan 57 procent bibehåller samma nivå som 2011. 3 procent har svarat att de inte vet hur medieinvesteringarna påverkas.

Enligt Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer är resultatet överraskande.

– Reklam- och medieinvesteringarna har under lång tid varit en tydlig konjunkturindikator. När investeringarna minskat har det varit en tidig signal på en annalkande lågkonjunktur och ökningar har varit ett tecken på högkonjunktur. Men frågan är om detta samband fortfarande gäller, säger Anders Ericson han i ett pressmeddelande.

I undersökningen, som genomfördes i november månad, har 153 marknadschefer eller motsvarande svarat på frågorna.

Procentuellt sett ökar reklamköpen på internet mest (63 procent), men även mobil och pr ökar med 35 procent vardera.

– En viktig orsak är att konsumenternas köpkraft har ökat under de senare åren. Detta har, trots höjda räntekostnader för många hushåll, resulterat i att det finns mer pengar för konsumtion, säger Anders Ericson och fortsätter:

– Allt fler företag inser också hur betydelsefulla investeringarna i marknadskommunikation är för att skapa eller upprätthålla kännedomen om en vara eller tjänst och därmed bidra till fortsatt försäljning och konkurrens. Ökade medieinvesteringar innebär sannolikt även att fler arbeten skapas på marknadsavdelningar, bland reklam- och mediebyråer samt inom ett flertal medier.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.