Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Vänsterpartiet anmäler Moderaternas kampanj i Stockholm: "Gravt missvisande"

Publicerad: 15 Oktober 2013, 05:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

I sin nya reklamkampanj tackar Moderaterna i Stockholm oppositionen för ett gott samarbete. Nu anmäler Vänsterpartiet kampanjen till Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaHonestyVänsterpartiet

Det är Moderaterna i Stockholm som just nu är ute i sin två veckor långa höstkampanj, där partiet fokuserar på de satsningar som gjorts i Stockholms stad de senaste åren.

Under kampanjen, som syns i tunnelbanan och på utomhustavlor runt om i Stockholm, tackar Moderaterna också Socialdemokraterna och Miljöpartiet för "gott samarbete".

Nu rasar Vänsterpartiet i Stockholm mot kampanjen – som man menar är vilseledande.

– Jag hajade till när jag såg affischen och trodde jag hade missat något, säger Clara Lindblom (V) i Exploateringsnämnden, till Dagens Media.

Vad Vänsterpartiet reagerat på är påståendet att Stockholm "snart har 6 000 nya studentbostäder" i Stockholm.

Enligt Clara Lindblom och Vänsterpartiet är detta missledande.

– När jag kontaktade Moderaterna för att fråga vilka studentbostäder de menade hänvisade de till Regina Kevius blogg, men en hel del av de bostäder som hon talar om har inte ens börjat byggas än och kommer att ta 5-10 år att färdigställa. Det är inte snart.

Därför anmäler Stockholmsvänstern kampanjen till Konsumentverket.

– Dit kan man anmäla reklam som försöker lura konsumenter. Hade Sverker Olofsson varit här skulle han ha slängt Moderaternas kampanj i papperskorgen direkt. Det hela är mycket luddigt och gravt missvisande. Det är uppenbart att man vill ge sken av att de här bostäderna kommer att stå klara inom en snar framtid.

Markus Jonsson, pressekreterare för Moderaterna i Stockholm, känner inte till Vänsterpartiets anmälan och ber att få återkomma.

Huruvida Konsumentverket verkligen kommer pröva Moderaternas kampanj är osäkert, då myndigheten bara prövar reklam som har ekonomiskt syfte.

Men enligt Vänsterpartiet bör kampanjen ändå prövas eftersom att valresultatet "får stor ekonomisk betydelse för väljarna".

Dante Thomsen

Helen Preutz


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev