Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Vandrande programpunkt ska få fler till Bokmässan

Publicerad: 18 September 2009, 03:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Bokmässan på marknadsföringsoffensiv.


Nästa vecka är det dags för den årliga Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg. Men redan nu kan göteborgarna ta del av programpunkterna på mässan.

Just programpunkterna, i form av svarta cirklar, är nämligen temat i reklamkampanjen inför årets bokmässa.

Kampanjen är gjord av Göteborgsbyrån Sunny Side Up, som i vintras vann bokmässans reklambyråpitch.

– Vi började med en printannons i maj, med en halvcirkel på väg in i bilden, och texten ”Årets programpunkter på ingång”, säger Håkan Aludd, ad på Sunny Side Up.

Temat går igen i affischer, annonser programblad och banners. Årets affisch föreställer mässans samtliga drygt 2.000 programpunkter, i form av svarta cirklar, med undantag för en röd och en gul cirkel som representerar årets temaland Spanien.

Den här veckan har Sunny Side Up släppt ut en ”vandrande programpunkt” på gatorna i Göteborg.

Programpunkten var med och välkomnade studenter till Göteborg i Student 09 i går och kommer att besöka en travbana och finns på Ullevi i samband med landskampen i fotboll den 23 september.

– Vårt uppdrag är att bredda publiken hitta nya besökare till bland grupper som inte hör till den bokmässetrogna publiken, säger Håkan Aludd, och fortsätter:

– Bokmässan har en trogen publik, men den drabbas även av lågkonjunkturen precis som alla andra.

Bokmässans Facebook-grupp har 3.000 medlemmar och för första gången är Twitter en viktig del av mässan. En rad författare, bibliotek och förlag, däribland Dan Abelin, Ordfront och Piratförlaget, twittrar med hashtaggen #bokmassan.

– För mindre aktörer kommer Twitter vara ett värdefull kanal för att hålla kontakt med deltagarna på mässan på plats, genom att de lättare kan informera om vad som pågår i deras monter.

Bok- och biblioteksmässan äger rum den 24-27 september på Svenska Mässan i Göteborg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.