Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

(V) vill få oss att hålla ihop

Med budskapet "Håll ihop" sparkar Vänsterpartiet igång valkampanjen.

Martin Schori


Publicerad: 14 Augusti 2010, 10:37
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:43

Ämnen i artikeln:

Valet 2010Vänsterpartiet

Devisen illustreras av byggklossar som hålls ihop av människohänder.

– Vi ville att våra valaffischer skulle kännas positiva och lekfulla. Med klossarna och händerna vill vi visualisera att vi vill bygga något gemensamt, säger partiledaren Lars Ohly i ett pressmeddelande.

Budskapet kommer att finnas på alla fem affischer som i dag, lördag, presenterades på en pressträff.

– Med parollen ”Håll ihop” vill vi förmedla vikten av att vi håller ihop välfärden. Men också vikten av att inte dra isär Sverige ytterligare när det gäller inkomstklyftorna mellan kvinnor och män, svenskar och invandrade, arbetslösa och löntagare, sjuka och friska. Tyvärr har utvecklingen på alla de här områdena gått åt fel håll med den nuvarande regeringen, säger Lars Ohly.

 Varje affisch har även texten ”Vi vill bygga världens bästa välfärd – utan privata vinster”.

 Affischerna kompletteras med en tidning med intervjuer med partiets politiker som delas ut gratis, samt broschyrer. Vänsterpartiets reklambyrå är Electric Boogie. Partiets valkassa uppgår till 7 miljoner kronor, alltså ganska exakt en tiondel av Socialdemokraternas.

Som Dagensmedia.se kunde avslöja igår har Vänsterpartiet också köpt reklamtid i TV4, trots sitt principiella motstånd. Troligtvis ska utrymmet användas till de gemensamma rödgröna reklamfilmerna, då partiet inte spelar in egna spottar.

Ämnen i artikeln:

Valet 2010Vänsterpartiet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.