Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Utmaningen – göra okända Annou till rikskändis

Publicerad: 4 September 2015, 12:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

JCDecaux vill visa på genomslagskraften med utomhusreklam.


JCDecaux är just nu aktuella med den största egna kampanjen hittills med över 3000 utomhusskyltar över hela Sverige.

Malin Otterström Heljeberg, PR och informationsansvarig, berättar för Dagens Media att man ville bevisa hur bra deras utomhusmedia fungerar och att det på det här viset faktiskt går att göra någon för allmänheten helt okänd person till riksbekant.

– Det här gör människor nyfikna och vi har fått överväldigande många positiva tillrop. Det är uppenbart att det fungerar väldigt bra, trots att det är första gången den här typen av kampanj genomförs.

Vem är då Annou Bergfelt?

– Hon är faktiskt inget mysterium, utan en helt vanlig 25-årig tjej som fanns i vår bekantskapskrets. Framför allt var hon helt okänd för allmänheten och det är hela poängen med kampanjen, att miljoner människor genom vår kanal plötsligt vet vem hon är.

Vad är så effektivt med utomhusreklam?

– Jag tror att det framför allt beror på att den inte är påträngande. När vi till exempel tittar på tv eller läser i mobilen blir vi ofta avbrutna av reklam, utomhus är det en helt annan sak. Där kan du välja själv om du vill uppmärksamma reklamen på ett annat sätt.

Malin Otterström Heljeberg berättar att över 14 000 människor har gått in på kampanjsidan och det helt utan erbjudande om någon ersättning, utan endast av egen nyfikenhet.

JCDecaux kommer att redovisa exakta siffror på räckvidden när resultatet är färdigt från den undersökning som görs direkt efter att kampanjen är avslutad.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.