Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Utmanar Apoteket

Publicerad: 26 Augusti 2009, 12:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

En rad aktörer står i startblocken när apoteksmarknaden – värd mer än 41 miljarder – öppnas upp. För att ta upp kampen kommer Apoteket att fortsätta satsningen på sociala medier och planerar ett samarbete med Ica. Konkurrenterna planerar som bäst sina mediestrategier.


Förra året sålde Apoteket varor och läkemedel för 41,2 miljarder kronor. Nu planerar bland andra Åhléns, Ica, MTG och tyska apoteksjätten Celesio att slå sig in på marknaden. Celesio har en vision om att bli ledande i Sverige. Inom kort ska de öppna minst 100 nya apotek runt om i landet.

Mads Paulsen, marknadsdirektör på Celesios dotterbolag Norsk Medisinaldepo, är ansvarig för etableringen i Sverige.

 – Vi utgår ifrån vårt framgångsrika koncept i Norge, bra kundbemötande, god service, korta väntetider och hög kompetens. Apoteken kommer att få en egen och tydligt kundvänlig profil i Sverige, förklarar Mads Paulsen.

Av konkurrensskäl vill han inte avslöja så mycket om kedjans marknadsföring av de nya apoteken. Däremot medger han att det finns en plan för vilka mediekanaler de kommer att använda sig av.

Under etableringen har kedjan anlitat pr-byrån Comvision.

– Vi är spindeln i nätet och informerar om satsningen, säger Lars-Ola Nordqvist, vd för Comvision.

För Apoteket innebär avregleringen förändringar. Eva Fernvall, marknadschef på Apoteket, tror att det kommer påverka marknadsföringen, men menar att det arbetet redan har pågått en tid.

– Vi jobbar mycket med butikerna. Exempelvis inredningsmässigt, och det har vi jobbat med i några år nu, säger hon.

Fler aktörer ska nå ut till samma målgrupp. Men Eva Fernvall tror inte att Apoteket kommer att öka sin budget särskilt mycket för att vinna kriget om kunderna.

– Vi kommer att vara ett mindre företag i och med avregleringen, säger hon.

Samtidigt visar siffror från Sifo reklammätningar att Apoteket ökade sina medieköp med hela 78 procent första halvåret i år, jämfört med samma period i fjol. Under första halvåret i år gjordes medieinvesteringar för 73,1 miljoner kronor jämfört med 57,7 miljoner kronor 2008.Apoteket planerar att fortsätta sin satsning på nätet och sociala medier i framtiden.

– Sociala medier är intressant. Vi har också sett hur det har uppmärksammats inte minst genom kampanjen av Apoliva i sommar, säger Eva Fernvall.

Camilla Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.