Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

UR låter äldre tolka ungdomars sms

Publicerad: 23 Mars 2016, 06:55
Uppdaterad: 23 Mars 2016, 06:55

UR lanserar kampanj om läsförståelse.


Ämnen i artikeln:

McCann

I en reklamfilm låter Utbildningsradion, UR, äldre personer tolka ungdomars sms-konversationer. En förkortning som LOL tolkas exempelvis som "little old lady".

Kampanjen är en del av en satsning på läsförståelse kallad ”Tänk till”.

Reklamfilmen rullar enbart i sociala medier och är i skrivande stund uppe i drygt 250 000 visningar på Youtube och Facebook.

Syftet är att få målgruppen att förstå att läsförståelse är centralt för att kunna läsa det som står mellan raderna, sätta det i sitt sammanhang och dra viktiga slutsatser som kan göra stor skillnad i livet.

– Det har varit en spännande utmaning att anpassa ämnet till sociala mediers spelregler. Hur övertygar vi en 19-åring om att det här är livsviktigt och kul på några få sekunder? Jag är glad för jag tycker att vi lyckats, säger Saskia Oljelund, redaktör för sociala medier på UR, i ett pressmeddelande.

Bakom kampanjen står reklambyrån McCann Stockholm och Sthlm Panda.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

McCann

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.