Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Uppmanade folk att lämna kyrkan – fälls av RO

Publicerad: 12 Juli 2011, 10:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Två sajter som hjälper användarna att räkna ut hur mycket de kan tjäna på att gå ur svenska kyrkan fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Anledningen? De räknade fel.


Sajterna gaursvenskakyrkan.se och kyrkoavgiftningen.se tar 130 kronor i betalning för att hjälpa folk att gå ur svenska kyrkan.

På sajten kan besökarna fylla i sina inkomstuppgifter för att se hur mycket pengar man kan spara genom att slippa betala kyrkoskatt.

Men upphovsmännen, webbyrån Intervaro, samt två män boende i Skåne, har räknat fel. Detta eftersom de glömt att räkna med det grundavdrag som alla svenskar får – och besparingen överberäknas med uppemot 40 procent.

Därför handlar det om vilseledande marknadsföring, anser Svenska Kyrkan, som lämnat in anmälan till Reklamombudsmannen.

Dessutom riktar man kritik mot kyrkoavgiftningen.se då namnet, enligt kyrkan, "ger mottagaren intryck av att kyrkan tydligen är ett 'gift' som man kan 'avgiftas' från.

Båda sajterna avvisar kritiken i sina svar till Reklamombudsmannen.

Intervaro förklarar till exempel att man endast är ute efter att ge "en fingervisning hur mycket de betalar varje år i kyrkoavgift" och att avsikten inte har varit att ge en exakt siffra.

Reklamombudsmannen menar dock att sajterna uttrycker sig så pass luddigt kring en rad olika faktorer, exempelvis om de menar brutto- eller nettolön att det handlar om vilseledande marknadsföring. Därför fälls de.

Sajten kyrkoavgiftningen.se fälls även för misskrediterande reklam, då  "domännamnet är ägnat att väcka förakt, löje eller liknande mot Svenska kyrkan".

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.