Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Uppdraget: Fixa fred på jorden

Publicerad: 16 november 2011, 10:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Idag drar skolan för digital marknadsföring, Hyper Island, igång ett projekt där 400 studenter under 72 timmar ska utveckla 60 idéer för världsfreden.


I dag klockan 10 samlades samtliga studenter på Hyper Island för en genomgång av projektet ”72 hours for Peace”. Tolv medarbetare från byrån Crispin, Porter & Bugovsky kommer tillsammans med skolans projektledare leda utvecklingsprocessen för studenternas idéer under de kommande tre dagarna.

– Till en början kommer det kläckas uppemot 1 000 idéer, sedan ska vi i olika rundor försöka koka ner det till de 60 bästa, säger Charlotte Sundåker, marknadschef på Hyper Island, till Dagensmedia.se.

Eventet är det första i en serie projekt som skolan utvecklar under namnet ”Create for change”. Syftet är att inspirera skolans studenter till att använda sin kreativitet för att åstadkomma positiva sociala förändringar i samhället.

– Det kommer handla väldigt mycket om nya idéer och att samarbeta med andra för ett större syfte. Vi ville skapa något som var relevant utanför Hyper Island, säger Sveinung Skaalnes, projektledare.

Vad kan projektet ge för resultat?

– Det är svårt att säga, men det kommer bli tre riktigt häftiga dagar för studenterna. Det ska bli intressant att se hur kraftfulla idéerna kan bli. Jag tror att det här projektet är början på något väldigt stort, säger Sveinung Skaalnes.

Charlotte Sundåker är förhoppningsfull inför att höra studenternas idéer.

– Jag hoppas så klart att det kan komma fram väldigt många bra förslag, men det kan också bli en ”fail”, säger hon.

Projektet går att följa på ”72hoursforpeace.se” och på Twitter med ”#72hpeace”, där också slutresultatet kommer presenteras på fredag.

Erik Strömberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.