Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

UPPDATERAD: Spelbolag stoppar tv-reklam på kvällen

Publicerad: 10 Juni 2019, 07:56

Nätkasinot Playojo slutar köpa tv-reklam på kvällstid för att förhindra risken att påverka och nå ut till unga.


Ämnen i artikeln:

Spelreklam

Investeringarna i spelreklam har ökat rejält sedan omregleringen vid årsskiftet. Sifos bruttosiffror, som Dagens Media tidigare rapporterat om, visar att de tio största spelbolagen tillsammans ökat investeringarna med nästan 40 procent under det första kvartalet. I siffror innebär det en ökning på 1,4 miljarder kronor. 

Debatten om spelreklamen har varit intensiv sedan de nya reglerna trädde i kraft och det har diskuterats om huruvida spelreklamen ska förbjudas eller regleras hårdare. 

Nu väljer nätkasinot Playojo att sluta köpa reklamspottar i tv mellan 16.00 och 21.00. Anledningen är enligt bolaget att man vill minimera risken för att påverka unga under 18 år och samtidigt uppmana andra spelbolag att följa bolagets exempel. 

Enligt Sifos bruttosiffror över reklaminvesteringar köpte Playojo tv-reklam för cirka 31 miljoner kronor mellan januari och april månad 2019. Det är en ökning med 6,6 procent jämfört med samma period föregående år. 

Enligt siffror från MMS som Dagens Media har tagit del av så lägger Playojo idag 21 procent av sin totala tv-annonsering under tidsperioden 16.00 till 21.00. Siffrorna visar spelbolagets andel från januari i år fram till 6 juni. 

Vd Costas Alexandrou uppskattar själv att man lägger runt 25 till 30 procent av reklamen under kvällstid. Vidare säger han att de täcker de flesta kommersiella tv-kanalerna i Sverige, förutom TV4. 

Vad hoppas ni uppnå med detta?

– För oss har detta drag ett huvudmål vilket är att minska tv-reklamsexponeringen för minderåriga och därigenom ge dem med ett större skydd. Självklart kommer detta inte att hända i sin fulla omfattning om inte andra speloperatörer följer vårt steg som vi uppmanar dem att göra, säger Costas Alexandrou, till Dagens Media. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Spelreklam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev