Kampanjer
UPPDATERAD: McDonalds öppnar upp för beställningar via Google Home
Publicerad: 23 maj 2019, 11:27
Foto: Skärmdump från McDonalds Youtubekanal
UPPDATERAD. Googles röstassistent rullades ut förra sommaren – nu ska snabbmatskedjan bli först med att erbjuda beställningar via tjänsten.
I mitten av augusti lanserades Google Assistent för första gången på den svenska marknaden. Bland de annonsörer som var först ut att testa teknologin fanns bland annat Ica, H&M Home, Sas och SJ.
På den amerikanska marknaden har de kommersiella samarbetena kommit längre helt enkelt på grund av att smarta högtalare och röstassistenter funnits längre på marknaden.
LÄS ÄVEN: Dagens Medias stora röstspecial
Redan 2017 gick exempelvis pizzakedjan Dominos ihop med Amazons Alexa så att pizzasugna kunde beställa käk via röstassistenten genom att säga den magiska meningen: ”Alexa, ask Dominos to feed me”.
Nu meddelar McDonalds att de vill bli först i Sverige med att möjliggöra beställningar via Google Home.
– Att kunna beställa via Google Home är ytterligare ett sätt för oss att modernisera McDonalds gästupplevelse och öka tillgängligheten. Vi vill finnas där våra gäster finns, säger Rickard Berthold, digital lead, på McDonalds till Dagens Media.
Innan tjänsten rullas ut ska snabbmatskedjan hitta just sin röst och väljer att göra det genom en kampanj där de anställda kommer få tävla om att få prata in sin röst till beställningssystemet.
– Det är en rolig möjlighet för oss att internt aktivera Google Home-appen som vi arbetar med att utveckla. Det är mycket roligare för en gäst att prata med någon som har en personlighet, till skillnad från en dataröst. Beställningen i Google Home kommer bli ganska så likt upplevelse i en drive thru. Istället för att ta in en dataröst eller en skådespelare så har vi enormt många kompetenta medarbetare inom företaget som kan få tävla om att få bli rösten i appen. Jag tror också att det kommer förbättra upplevelsen för våra gäster.
Möjligheten att beställa hem mat från McDonalds kommer vara tillgängligt i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Exakt när tjänsten kommer rullas ut är ännu inte klart, men Rickard Berthold säger att ambitionen är att lansera någon gång under sommaren.
Dominos har aktiveringsmeningen ”Alexa, ask Dominos to feed me”, vad kommer bli McDonalds?
– Det finns ett antal meningar som vi jobbar med just nu. Man kommer både kunna prata med ”Donken”, McDonalds” och ”McDelivery” och vi siktar på att göra gästupplevelsen så bra som möjligt.
Läs Dagens Medias special om röststyrning här:
• Del 1: Välkommen till en tid där rösten styr allt
• Del 2: ”Ska skapa en friktionsfri upplevelse”
• Del 3: Integritetsskyddet en känslig fråga