Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

UPPDATERAD: Kritik mot reklam på Huaweis låsta skärmar

Publicerad: 14 Juni 2019, 08:09
Uppdaterad: 14 Juni 2019, 09:30

Foto: Reddit-användaren Quacksnooze

Reklam på Huawei-användares mobiltelefoner väcker ilska världen över.


Ämnen i artikeln:

Huawei

För några dagar sedan möttes Huawei-användare av reklamannonser på sina låsta mobiltelefoner. 

På sociala medier har flera användare världen över kritiserat mobiltillverkarens sätt att rikta reklam till dem direkt i mobilen.

Både globalt och lokalt är det annonser från booking.com som visas på användarnas låsta skärmar. Även om reklamen kan stängas av har reklamfunktionen väckt kritik. På Huawei Sveriges Facebook-sida skriver en användare följande:

”Jag och många andra vaknade upp med den otrevliga överaskningen av att Huawei lite smått övermäktigt rullat ut reklam för en hemsida som heter booking.com på låsskärmen. Detta gör att varje gång man vill kolla klockan, fota eller bara titta på vackra bilder på låsskärmen så möts man av reklam. Det kan tyckas att detta är en struntsak och det är helt okej att tycka olika men enligt mig är detta oacceptabelt. Det går förvisso att stänga av (vilket jag också gjort) men får ändå en bitter känsla av att ha betalt en rätt saftig prislapp för ett stycke reklamplank”. 

Huawei själva menar dock att de inte ligger bakom annonserna, rapporterar Digital trends, utan skyller istället problemet på tredjepartsaktörer. 

När Dagens Media kontaktar Huaweis presschef Sofia Björnefors säger hon att de i Sverige i dagsläget inte kan kommentera orsaken till annonserna vidare. 

– Vi tar det givetvis på största allvar, det är klart att något sådant inte ska hända. Vi arbetar på att lösa det, säger hon till Dagens Media samtidigt som hon påpekar att användare själva kan stänga av reklamen. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Huawei

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev