Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

UPPDATERAD: Burger King gör "Red dead redemption"-kampanj

Publicerad: 26 November 2018, 11:57
Uppdaterad: 26 November 2018, 14:03

Burger King ger bort gratis burgare till spelare som lyckats samla ihop alla fyra ingredienser.

Uppmanar spelare att jaga ifatt ingredienser till en "Western whopper".


Ämnen i artikeln:

Burger King

Få kan ha missat att det efterlängtade tv-spelet "Red dead redemption 2" släpptes i slutet av oktober. 

Spelet utspelar sig i vilda västern under 1899 och genom huvudkaraktären Arthur Morgan kan spelarna göra i princip vad som helst. Alltifrån råna banker, jaga och flå djur och jaga in efterlysta brottslingar. 

Trots att man i spelet har kunnat göra upp en eld så har det hittills inte gått att grilla burgare på den – det vill Burger King ändra på. 

Genom att jaga en ko, en gris samt hitta en bit ost och bröd kan spelarna samla ihop till en "Western whopper". När ingredienserna har samlats in kan spelarna skanna in de unika koderna via sajten craftawhopper.com för att låsa upp en kupong till en gratis "Western whopper".

Kupongen kan sedan lösas in på någon av Sveriges alla Burger King-kedjor från och med idag fram till 5 december. Bakom kampanjen står den relativt nyvalda byrån Ingo. 

Iwo Zakowski, vd för Burger King i Sverige, säger att idén helt och hållet kom från Ingo. 

– Det som jag har bidragit med är att förstå att det pågår ett stort skifte i mediekonsumtionen i Sverige och att det blir svårare att nå yngre och nå en hög affinitet i vanlig tv, och esport växer kontinuerligt, säger han till Dagens Media. 

Kommer vi få se mer kreativa medieval som tv-spel från Burger King framöver?

– Det kommer absolut komma ut nya kampanjer men om det sker via tv-spel kan jag inte svara på. För oss är det viktigt att hitta på nya grejer som är intressanta och som människor snackar om. 

Ingo, hur kom ni på idén?

– Vi spelar spelet alldeles för mycket och pratar ännu mer om det på arbetstid. Björn frågar oss om tips hela tiden, det börjar bli lite tjatigt. Sen lagar man ju mat över öppen eld i spelet, precis som på Burger King, så det föll sig naturligt, säger Max Hultberg, AD på Ingo till Dagens Media. 

Max Hultberg berättar att kampanjen bara rullar i Sverige och att den kommuniceras via Youtube, Facebook, print och banners. 

Har Burger King kampanjat tillsammans med kända tv-spel tidigare?

– Vi vet att de har gjort en del spelsammarbeten innan, bland annat gjorde de en kampanj förra året i Spanien där de startade en klan.

Arbetsgrupp:

Byrå: INGO Stockholm
Executive Creative Director: Björn Ståhl
Copywriter: Magnus Ivansson
Art Director: Max Hultberg
Tech Director: Stefan Kindgren
Planner: Simon Stefansson
Produktionsledare: Erik Karlsson
Final Art: Åsa Eklund
Client: Burger King
Iwo Zakowski
Erica Mattsson
PR: Oath and MSL

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Burger King

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.