Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

UPPDATERAD: Åtta spelbolag straffas med miljonbelopp

Publicerad: 1 Juli 2019, 07:21

Foto: Janne Næss

Flertalet spelbolag tvingas betala saktionsavgifter på flera miljoner efter att ha brutit mot spellagen. ”En allvarlig överträdelse”, säger Katarina Abrahamsson, samordnare mot matchfixning, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Spelreklam

Den nya spellagen säger att spelbolag med licens inte får erbjuda vadhållning på händelser eller evenemang där den övervägande delen av deltagarna är under 18 år.

Efter att Spelinspektionen har granskat en rad spelbolag slår de fast att åtta bolag brutit mot lagstiftningen, vilket står spelbolagen dyrt.

LÄS ÄVEN: Kraftig ökning av spelreklam i utomhus  
LÄS ÄVEN: Spelhaveriet ska utredas 

Betfair ska exempelvis enligt Spelinspektionen betala hela 5,5 miljoner kronor, samma belopp gäller för bolaget Electra Works Limited med sajen bwin.com. 

Bolaget Hillside och TSG Interactive PLC med sajterna bwin.com respektive coolbet.com straffas absolut hårdast då båda aktörerna tvingas betala 10 miljoner kronor. 

Katarina Abrahamsson, samordnare mot matchfixning på Spelinspektionen, säger att lagen syftar till att skydda ungdomar och se till så att minderåriga inte påverkas till att manipulera resultat genom vadhållning. 

– Vi har fått in tips som vi har gått vidare med. Vi kan konstatera två fall där man har erbjudit U17-matcher och i andra fall där man har erbjudit U19-matcher, där då den övervägande andelen är under 18 år. Det ser vi som en allvarlig överträdelse, säger Katarina Abrahamsson, till Dagens Media och fortsätter:

– Vi ser också på svaren som vi har fått ifrån parterna att man i vissa fall har valt att helt avstå från vadhållning på U19-matcher. I andra fall ser vi att de gått lite längre då man inte heller ska erbjuda U21-matcher. 

Spelbolagen har rätt att överklaga både beslutet om varning samt sanktionsavgift. De kan även hävda att Spelinspektionen har tolkat lagen felaktigt men i den delen tror Katarina Abrahamsson att aktörerna inte kommer komma så långt. 

– Framöver hoppas vi att spelbolagen håller koll och ser efter att man bara har vadhållning då man vet att spelarna är över 18 år, eller så har man inte vadhållning alls på de U19- och U21-matcherna där risken är ganska stor att det är ungdomar som spelar. 

Här är spelbolagen som får varningar och sanktionsavgifter:

• Betfair International plc, varning och en sanktionsavgift om 5 500 000 kronor. Har licens för webbplatsen betfair.se

• Bethard Group Limited, varning och en sanktionsavgift om 2 500 000 kronor.
Har licens för webbplatserna: bethard.se, bethard.com, inandoutbet.com, inandoutcasino.com, turbico.com, esportsbetting.com, scandibet.com, nightrush.com, sverigecasino.com, sirjackpot.com, livelounge.com, sverigekronan.com, betive.com, fastbet.com, turbovegas.com, oddyzzey.com, bettoday.com suomivegas.com, rapidi.com

• Casinostugan, varning och en sanktionsavgift om 3 500 000 kronor. Har licens för webbplatsen casinostugan.com

• Electra Works Limited, varning och en sanktionsavgift om 5 500 000 kronor. Har licens för webbplatsen bwin.se

• Hillside (Sports) ENC, varning och en sanktionsavgift om 10 000 000 kronor. Har licens för webbplatsen bet365.com

• Polar Limited, varning och sanktionsavgift om 700 000 kronor. Har licens för webbplatsen coolbet.com

• TSG Interactive PLC, varning och sanktionsavgift om 10 000 000 kronor. Har licens för webbplatserna: pokerstars.se, pokerstarscasino.se, fulltilt.se, betstars.se

• Zecure Gaming Limited, varning och sanktionsavgift om 3 500 000 kronor. Har licens för webbplatserna: betspin.com, guts.com, gutsxpress.com, highroller.com, kaboo.com, rizk.com, superlenny.com, thrills.com

Kända profiler har frontat varumärkena Bet365 och Bethard då fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic är ansiktet utåt för Bethard och skådespelaren Mikael Persbrandt gjort reklam för Bet365

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Spelreklam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.