Gå direkt till textinnehållet

Uppblåsbara hjärnor ska få unga att tänka till om alkohol

9000 ungdomar har fått uppblåsbara hjärnor skickade till sig. Bakom kampanjen står Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.

Det är Futurniture som står bakom CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings nya anti-langningskampanj döpt "Hejdå alkoholskador".

Målet med kampanjen är att få fler storasyskon och kompisar att inte köpa alkohol.

Förutom de uppblåsbara hjärnorna som skickades ut till 20-åringar i Stockholm, Västra Götaland och Skåne län består kampanjen också av sajten hejdåalkoholskador.se med flera filmer som visar fördelarna med att inte dricka.

– De allra flesta minderåriga skulle avstå från att skaffa alkohol om de inte fick tag på alkohol genom någon de känner, visar en ny undersökning. Det är alltså helt okej att säga nej, säger CAN:s kommunikationschef Anna Raninen i ett pressmeddelande.

Jenny Gromark Wennberg är copywriter på Futurniture:

– Vi hoppas att så många som möjligt ska visa att de har en hjärna i sociala medier och på så vis få igång diskussionen om att köpa ut eller inte till minderåriga, säger hon i ett pressmeddelandet.

Kampanjen är framtagen i samband med Folkhälsomyndigheten och i samarbete med länsstyrelserna i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län.

Arbetsgrupp

Futurniture:

Frida Eriksson, projektledare

Kate Breineder och Felix Bodin, AD

Hjalmar Wiklander, AD-assistent

Jenny Gromark Wennberg, copywriter

Antonio Guerra, utvecklare

Simon Källgård, teknisk projektledare

Johanna Ridemar, produktionsledare

Dante Thomsen

Publicerad 2014-06-10 06.11Uppdaterad 2015-12-06 12.35

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: