Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Uppåt för Sveriges Annonsörer

Publicerad: 5 Maj 2015, 05:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:02

Nya medlemmar gör att Sveriges Annonsörers vinst ökar.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Både vinsten och omsättningen ökade förra året för koncernen Sveriges Annonsörer, där både föreningen och aktiebolaget Sveriges Annonsörer ingår.

Enligt en kommuniké landade resultatet efter finansiella poster på 990 000 kronor, en ökning från 344 000 kronor 2013.

Omsättningen ökade med 7,6 procent till 24 miljoner kronor.

Totalt 59 nya företag valde att ansluta sig till organisationen förra året, däribland Elgiganten, Taxi Stockholm och Kronans Apotek. Antalet medlemmar uppgick vid årsslutet till sammanlagt 571 stycken.

– Dels beror den ökade lönsamheten på att vi fått fler medlemmar, men också att vi erbjuder fler rådgivningstjänster, vilket ger en ökad omsättning och stabilare resultat. Dessutom står Kia-index för en allt större del av omsättningen och lönsamheten, säger Anders Ericson till Dagens Media.

Den ökade lönsamheten gör att organisationen kan erbjuda ytterligare rådgivningstjänster och förstärka organisationen, vilket ger en positiv spiral.

– Ett bättre erbjudande och utökad medlemsvård gör att medlemmar stannar kvar i större utsträckning och det blir lättare att rekrytera – och det ger i sin tur nya intäkter som gör att vi kan investera mer.

Enligt Anders Ericson har organisationen haft ”relativt få avhopp”. Cirka 30 företag valde att lämna organisationen förra året.

– I år har vi goda chanser att göra vårt bästa år någonsin och vi har under mina år aldrig haft så litet medlemstapp.

I år ska Sveriges Annonsörer bland annat utveckla Kia-index och skapa en sajt där de anslutna sajterna kan lägga in annonsinformation. Dessutom har organisationen planer på att bredda rådgivningstjänsterna ytterligare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.