Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Universal Music och Hyresgästföreningen samarbetar

Publicerad: 15 Januari 2018, 07:51
Uppdaterad: 15 Januari 2018, 14:51

Kampanjen "In my backyard.

Kampanjen ”In my backyard” ska få unga att rösta för fler hyresrätter.


Kampanjen ”In my backyard” ska belysa boendesituationen för unga, som blir allt mer problematisk, enligt Hyresgästföreningens rapport Unga vuxnas boende 2017. Den visar bland annat att över 200 000 unga är ofrivilligt hemmaboende.

Johan Majer är chef för Universal Music & Brands:

 – Det är inte rimligt att en hel generation unga lämnas utanför. Därför lanserar nu Hyresgästföreningen och Universal Music kampanjen ”In My Backyard” där vi, tillsammans med tio stora svenska artister, kommer visa exempel på platser runt om i Sverige där det finns potential att bygga hyresrätter till rimlig kostnad, kommenterar han.

Hyresgästföreningen och Universal Music kanske låter som en udda kombination, men de hävdar att beröringspunkterna är många.

– Bostadskrisen påverkar inte bara unga vuxnas välmående utan också kulturlivet och hela samhällets utveckling. Inte minst påverkas det framtida musikskapandet. Därför känns det naturligt för oss att lansera detta tillsammans med Hyresgästföreningen. Att dessutom kunna göra det tillsammans med tio stora svenska artister och visa bostadspotentialen på olika platser runt om i Sverige känns enormt kul, säger Johan Majer.

Marie Linder är förbundsordförande för Hyresgästföreningen:

– Vi har byggt bort bostadsbristen förut och kan göra det igen. Och vi säger ja till att det byggs mer, framför allt små hyresrätter unga har råd med. Det är det ”In My Backyard” handlar om, säger Marie Linder.

Vilka de medverkande artisterna är kommer att presenteras löpande. Först ut är Maja Francis – på Liljeholmskajen i Stockholm.

Se den första filmen här.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.