Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Unilever passerar P&G i spenderligan

Publicerad: 26 April 2010, 02:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Ica är Sveriges största annonsör under första kvartalet 2010, men Coop och Unilever gasar och avancerar.


Ica köpte medier för 222 miljoner kronor brutto under första kvartalet 2010, enligt Sifo reklammätningar. Det är en ökning med 5 procent jämfört med samma kvartal förra året.

Coop, på tredje plats, ökar 35 procent till totalt 154 miljoner kronor brutto. Unilever ökar på medieinvesteringarna med 34 procent och tar sig förbi konkurrenten Procter & Gamble som minskar sina investeringar med 27 procent.

I procent räknat ökar E.on mest av Sveriges 50 största annonsörer. Ökningen ligger på mastiga 844 procent, vilket förklaras av att eljätten knappt gjorde någon reklam alls under första kvartalet förra året. 

Sveriges största annonsörer i miljoner kronor - första kvartalet 2010

    2009 2010 förändring i procent             1 Ica 212 222 5   2 Telia 128 162 26   3 Coop 113 154 35   4 L Oreal 100 116 15   5 Unilever 84 113 34   6 P&G 127 93 -27   7 Elgiganten 79 90 15   8 Media Markt 51 83 65   9 Tre 86 77 -11   10 Ikea 72 76 6  

De har ökat mest

    2009 2010 förändring i procent             1 E.on 4 33 844   2 Comviq 6 31 410   3 Vitaelab 9 36 300   4 Renault 17 49 184   5 Eniro 24 63 159   6 Expert 15 35 138   7 Citygross 26 53 102   8 Kia 16 32 97   9 Skånemejerier 21 40 89   10 Citroen 20 37 88  

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.