Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Unilever köpte mest reklam i september

Publicerad: 25 Oktober 2013, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Unilever är den annonsör som lade mest pengar på medieköp i september, enligt Sifo reklammätningar.


Totalt landade Unilevers reklamköp i september på 57,5 miljoner kronor brutto. Det är en ökning på 10,2 procent jämfört med september 2012.

På andra plats ligger Ica, med 56,8 miljoner kronor i medieköp. Det är en rejäl minskning på 36,4 procent jämfört med september 2012.

Även Elgiganten minskade sina reklamköp rejält. Totalt landade hemelektronikkedjans medieköp på 44,3 miljoner kronor brutto i september, vilket kan jämföras med 55,2 miljoner kronor 2012.

Telia ökade i sin tur sina reklamköp med hela 72,6 procent i september. Därmed landade investeringarna på 40,7 miljoner kronor brutto, vilket kan jämföras med 23,6 miljoner kronor året innan.

Se hela listan nedan.

Här är topp 20 listan

Annonsör 2012 2013 Diff% 2013 UNILEVER SVERIGE 52193 57518 10,2 ICA 89394 56844 -36,4 ELGIGANTEN 55237 44306 -19,8 VOLKSWAGEN 45253 41610 -8,1 TELIA 23587 40715 72,6 PROCTER & GAMBLE 42210 39142 -7,3 ARLA FOODS 20302 38788 91,1 L'OREAL SWEDEN 27685 37725 36,3 TELENOR 46743 37293 -20,2 KOOPERATIVA FÖRBUNDET 63099 33451 -47 MCDONALDS 23953 32418 35,3 COMHEM 20537 28392 38,2 SVENSKA SPEL 39917 28123 -29,5 VOLVO 40138 26953 -32,9 STADIUM 28744 26121 -9,1 TELE2 21036 25126 19,4 MEDIA MARKT 19073 24330 27,6 BET365GROUP 8124 24236 198,3 TOYOTA SWEDEN 12230 23519 92,3

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.