Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 25 April 2013, 18:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48
Designkategorins vinnare blev Family Business och kunden Absolut.
Som vanligt stod flaskorna i centrum när Absolut drog igång en ny kampanj. Denna gång valde man att ta fram flaskor med en nästan oändlig mängd olika utseenden på temat ”Absolut Unique”.
Motiveringen till guldägget lyder:
”Limiterade upplagor höjer ofta värdet på verket eftersom det når en liten skara utvalda människor. Tänk att istället gå i motsatt riktning; att ställa om hela tillverkningsprocessen för att få fram ett unikt verk i en nästan obegränsad upplaga; producera 4 miljoner numrerade flaskor i 35 färger och 51 mönster, där inget är det andra exakt likt.
Vi höjer glasen för ett inte helt lätt genomförande där exklusiviteten är intakt och når många människor, grattis The Absolut Company och Family Business.”
Dessutom delades fyra silverägg ut i kategorin.
Greger Ulf Nilsson belönades för ”Anders Petersen City Diary” för kunden Steidl/Gun och Kurppa Hosk vann ett silverägg för Comviqs nya identitet.
Designbyrån Bas prisades för Axfoods bidrag ”Garant förpackningsserie retail brand” och Stockholm Design Lab vann för Spritmuseum.
Art Director: Fredrik Lindquist
Copywriter: Tove Norström
Creative Director: John Lagerqvist, Mårten Knutsson
Fotograf: Jens Mortensen
Originalare: Andy Chong, Anna Jarl
Produktionsledare: Anna Andrén
Projektledare: Cecilia Steenberg Forsberg
Designbyrå: Family Business
Digitalbyrå: Great Works
PR-byrå: Jung Relations