Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Unicefs "Sofia" blir konst

Publicerad: 21 April 2016, 06:25
Uppdaterad: 21 April 2016, 06:28

Kampanjen har uppmärksammat av internationella medier och setts av nästan en halv miljon människor – nu auktioneras ”Sofia” ut under Stockholm Art Week.


Unicefs senaste kampanj #FörSofia som tagits fram i samarbete med Edelman Deportivo, blir nu konst och ställs ut under Stockholm Art Week och på Galleri Duerr i Stockholm från och med igår och fram till den 24/4.

Porträttet av kampanjens fiktiva flicka "Sofia", som består av 500 porträtt av olika katastrofdrabbade barn, kommer att auktioneras ut och summan för auktionen kommer att doneras till Unicefs Katastroffond.

Igår hölls en vernissage om Sofia, med talespersoner från Unicef och Blank Spot Project, där bland annat Brit Stakson och Martin Schibbye var på plats för att prata mer om "katastrofer ingen pratar om", och digitala talespersoner i kommunikationen.

Den senaste veckan har kampanjen uppmärksammats globalt, och på Edelman Deportivo är man glada över mottagandet.

–  Kampanjen har fått otroligt fint bemötande både i Sverige och internationellt. Sofia har uppmärksammats i allt från franska morgonsoffor till internationella nyhetsmedier. Engagemanget för Sofia och hennes budskap är enormt och bara filmen har hittills visats över 400 000 gånger och delats tiotusentals gånger i sociala medier, säger Amanda Lindgren, pr-strateg och vice vd på Edelman Deportivo, till Dagens Media.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.