Kampanjer
Unicef vill få dig att "ge bort" dina minuter
Publicerad: 25 april 2017, 05:02
Uppdaterad: 26 april 2017, 14:11
Bild 1/2 I Unicefs kampanj som uppdateras i realtid har man belyst vikten av minuter på ett kreativt sätt. (Klicka höger för att se hur minuter omvandlas till livsavgörande produkter).
I kampanjen "Minuträddare" riktar Unicef fokus på hur avgörande bara några få minuter kan vara för barns överlevnad.
Ämnen i artikeln:
UnicefVarje minut dör elva barn av orsaker som kan förhindras – den aspekten har Unicef valt att ta fasta på i kampanjen "Minuträddare" som rullar på digitala utomhusskärmar i Stockholms tunnelbana.
Syftet med kampanjen är att få människor att "ge bort" sina minuter. På de digitala skyltarna visas tunnelbanans tidtabell i realtid och skyltarna räknar samtidigt om väntetiden i produkter som kan rädda barns liv.
Personer som väntar på perrongen uppmanas att ge en summa som motsvarar deras väntetid. 1 minut till Alvik räcker till exempel för att ge sex barn poliovaccin.
– Med kampanjen vill Unicef sätta ljus på hur viktig en minut är för utsatta barn världen över, eftersom varje minut räknas. Genom att visa värdet av en minut, på ett innovativt sätt på centrala platser i vardagen, hoppas vi kunna sänka tröskeln för människor att bidra direkt. Ju fler minuter vi ger bort, desto fler barn är vi med och ger livsviktig hjälp till, säger Anna Stålberg, pr-specialist på Edelman Deportivo om kampanjen till Dagens Media.
Kampanjen syns på Clear Channels digitala skyltar i Stockholms tunnelbana den här veckan. Bannerboy står för den teknisk lösning bakom kampanjen.