Kampanjer
Unicef låter våld bli tatueringar på Beckhams kropp
Publicerad: 5 december 2016, 13:55
Unicef vill sätta stopp för våldet mot barn i ny kampanj med David Beckham.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Idag 5 december släpper Unicef en ny film tillsammans med organisationens ambassadör David Beckham, med syfte att sätta stopp för våld mot barn.
I filmen porträtteras våldsamma scener i form av animerade tatueringar på fotbollsstjärnans kropp.
Budskapet: Medan Beckhams tatueringar är märken han själv har valt som symboler för glädje och lyckliga ögonblick, bär miljontals barn märken på sin kropp som de inte har valt, nämligen långlivande ärr av våld och misshandel.
De animerade tatueringarna skildrar flera alltför vanliga former av våld som barn utsätts för på platser där de egentligen borde vara trygga – i hemmet, skolan, online och i samhället i stort.
Animations- och produktionsstudion Blindpig, systerbolag till Absolute Post, har producerat kampanjen.
– Det var viktigt för oss att inte hålla tillbaka, utan att avslöja hur fasansfullt våld mot barn faktiskt kan vara. Tatueringarna är utformade för att förmedla den berättelsen, och samtidigt likna både den klassiska och moderna tatueringskonsten, säger Phil Oldham, creative director på Blindpig, i ett pressmeddelande.
Enligt pressmeddelandet vädjar både Unicef och David Beckham till allmänheten att dela 60-sekundersfilmen på sociala medier.