Unibet slår reklamrekord i TV3

Unibet storsatsar inför lördagens Champions League-final och sänder en sex minuter lång reklamfilm i TV3.

På lördag drabbar de spanska jättarna Real Madrid och Atlético Madrid samman i klubbfotbollens finaste final – Champions League.

Spelbolaget Unibet går därför ut med en omfattande marknadsföringskampanj både inför och under sändningen.

Totalt kommer Unibet att sända åtta och en halv minut reklam i samband med matchen. Sex minuter innan avspark, två minuter i halvtid och en halv minut när matchen är färdigspelad.

Den sex minuter långa filmen kommer troligen innebära ett världsrekord, menar Unibet själva.

– Ja, det är rekord, och det är något vi tycker är extra kul. Champions League är ett väldigt stort event för hela vår bransch. Med denna satsning vill vi säkerställa en dominerande position för Unibet. Det blir också ett avstamp inför VM i fotboll som startar om tre veckor, så denna satsning kommer ge avkastning även när VM drar igång, säger Håkan Järner, chef för Unibet Norden, till Dagens Media.

Tidigare har whiskyproducenten Johnnie Walker sänt reklamfilmen "The Walk", som var 328 sekunder lång. Detta förmodades vara den längsta tv-reklamfilmen i världen fram till dess att Unibet bräckte den med två sekunder i samband med Champions League-finalen 2012.

Lördagens film är 360 sekunder lång, vilket gör att Unibet slår sitt eget rekord med 30 sekunder.

Vad rekordfilms-kalaset kostar vill Håkan Järner inte avslöja.

– Det är en skälig investeringen och vi räknar med god avkastning på satsningen, säger han.

Filmen kretsar kring Unibetgänget som cirkulerat i rutan under det senaste halvåret, bland annat under OS i Sotji.

Unibet jobbar med reklambyrån Folket Sthlm, produktionsbolaget Bright Film, mediebyrån Tre Kronor och pr-byrån Cohn & Wolfe.

Pär Ullrich

Publicerad 2014-05-23 09.34Uppdaterad 2015-12-06 12.37

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: