Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ungdomar struntar i etik och miljö

Publicerad: 8 november 2011, 05:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Många företag lägger resurser på att marknadsföra sig och sina produkter som miljövänliga. Men enligt en ny rapport från Konsumentverket är miljö och etik det minsta ungdomar tänker på när de handlar.


Drygt 1 000 ungdomar i åldern 15 till 17 år har tillfrågats i Konsumentverkets undersökning om köpvanor. Resultatet visar att mer än hälften sällan eller aldrig tar hänsyn till miljö- eller etikaspekter när de handlar.

Ungdomarna i undersökningen tänker istället på pris och kvalité i första hand. Endast cirka 10 procent tar alltid eller ofta hänsyn till miljöpåverkan eller etisk påverkan när de konsumerar, enligt rapporten.

Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, är dock inte förvånad över rapportens resultat.

– Ungdomar i den åldern har kanske 1 000 kr att röra sig med varje månad, då är det inte så konstigt att priset går före miljön, säger hon.

Är det bortkastade pengar att marknadsföra sig som miljövänlig om ungdomar är din målgrupp?

– Nej, det tror jag inte. Den period där ungdomarna är svårt prispressade är ganska kort. Kommunikationen till ungdomarna handlar mycket om att få dem att minnas varumärken under en längre tid. I slutändan tror jag ändå att alla vill vara med och förbättra miljön, säger Jessica Bjurström.

Erik Strömberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.