Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ungdomar ser alkoholreklam trots förbud

Publicerad: 19 November 2010, 09:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Hälften av alla unga vuxna ser alkoholreklam på nätet varje vecka, trots att alkoholreklam inte får rikta sig till personer under 25 år. Det visar en undersökning från IQ.


Det är IQ som tagit fram undersökningen inom ramen för Novus Opinion. Den omfattar 1000 webbintervjuer med 18-25-åringar.

Hälften av dem tycker att alkoholreklamen på nätet har ökat de senaste två åren, medan bara 3 procent tycker att den har minskat.

24 procent av respondenterna uppger att de fått inbjudan till fester som arrangeras av företag som bjuder på alkohol.

Tre av fyra tycker det borde vara samma regler för marknadsföring av alkohol på nätet som i tidningar och tidskrifter, där annonser exempelvis måste innehålla varningstext.

– På nätet tycks ingen bry sig om att reklam för alkohol inte får riktas till unga som inte har fyllt 25 år. Vi vet att de sociala nätverken har en självklar plats i ungas liv, men hur skyddar vi dem från alkoholreklamen?, säger Ann-Therése Enarsson, vd för IQ i ett pressmeddelande.

– Forskning visar att alkoholreklam påverkar ungdomars alkoholdebut och får de ungdomar som redan dricker att öka sin konsumtion.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.