Kampanjer
Unga artister ska lyfta Adidas
Publicerad: 3 september 2012, 10:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:12
Rebecca och Fiona, Marcus Price och Carli. Det är några av de artister som medverkar i Adidas Originals nya kampanj.
DT
Dante Thomsen
– Det här är vår nästa fas där vi sätter fokus på storstäderna. Där finns den största koncentrationen av vår målgrupp, säger Adidas nordiska marknadschef Tina Rolén till dagensmedia.se.
Kampanjen har fotograferats i Sydafrika under våren och har premiär i dag. Tanken är att kampanjen, där alltså flera artister medverkar, ska ha en stark koppling till musik – bland annat i form av referenser till klassiska skivomslag.
– För oss var det viktigt att hitta en tonalitet, något som rimmar bra med vad Adidas Originals står för. Det vi landade i är att musik är mycket av kärnan i vårt varumärke och den här kampanjen visar tydligt på vår koppling till musik och populärkultur.
Hon referar bland annat till artister som Oasis, Run DMC, Bob Marley och Ian Brown.
– Musiker har omfamnat vårt varumärke ända sedan 70-talet. Men vi kände också att det var viktigt att visa vart vi står just nu. Vi har en ung målgrupp och det är inte alltid som de kan relatera till Bob Marley och Run DMC. Det var en viktig insikt när vi planerade kampanjen.
Medverkar i kampanjen gör alltså Rebecca och Fiona, Carli, Marcus Price och Nause. Rebecca och Fiona har bland annat medverkat i en Kristallen-belönad webb-tv-serie och vunnit en Grammis medan Marcus Price är känd från hip hop-gruppen Fattaru.
– Det är alla unga och intressanta namn som självklart står för de värden som Adidas gör, kreativitet, äkthet och individualitet.
Totalt kommer kampanjen att synas på över 3 500 ytor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Adidas kommer dessutom att göra en "take-over" av alla reklamytor på T-centralen i Stockholm.
Samtidigt samarbetar Adidas med Stadium som kommer ha butiksevent med Rebecca och Fiona samt skyltning från kampanjen i 120 butiker.
En viktig del är också Rebecca och Fionas DJ-skola, som Adidas är med och anordnar för andra året i rad.
– Än så länge har intresset för DJ-skolan varit enormt. Vi har fått jättemånga ansökningar från unga människor som vill förverkliga sina drömmar.
Kampanjen har tagits fram av Adidas Sverige och pr-byrån Jung. Mediebyrå är Carat.
Arbetsgrupp Jung
Projektledare: Martin Abrahamsson
Creative Director: Marita Kuntonen
Produktionsledare: Fredrik Persson, Simon Karlsson
Formgivare: Hampus Klint
Pr-rådgivare: Henrik Hallberg, Ann Persson
Planner: Johan Loman
Programmerare: Niclas Gelin
Fotografering:
Fotograf: Jens Andersson
Styling: Moa Lemhagen Schalin