Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Ung cancer om testikel-kampanjen: "En otrolig like-raket"

Publicerad: 6 april 2017, 12:23
Uppdaterad: 6 april 2017, 14:09

Bild 1/2  ”Har du pung?” Den frågan har i dagarna mött tusentals cyklister runt om i Sverige.

Ung cancers generalsekreterare Camilla Tuneberg berättar om kampanjen för att uppmärksamma testikelcancer och pr-tricket där FO&O-stjärnan Felix Sandman "visade bollarna" på sociala medier.


I tisdags lade FO&O-stjärnan Felix Sandman upp en "avslöjande" bild på sin Instagram där han till synes visar pungen. Dagen efter avslöjades det att bilden är en del av kampanjen "Kolla bollarna" som Ung cancer står bakom, och Felix Sandman uppmanade fler att regelbundet kolla sin pung för att öka chansen att upptäcka cancer i tid.

Ung cancers generalsekreterare Camilla Tuneberg säger till Dagens Media att kampanjen är en uppfräschning av ett liknande initiativ organisationen gjorde år 2013, kallad "Kolla pungen", som bland annat fick uppmärksamhet när man hängde upp fejkpungar i träden under Almedalsveckan.

– Vi har byggt den här kampanjen som en trestegsraket nu under internationella månaden för testikelcancer, och vill på ett humoristiskt vis avdramatisera ett känsligt ämne och uppmana folk att prata mer om det, säger Camilla Tuneberg till Dagens Media, och fortsätter:

– Pr-tricket med Felix Sandbergs var vi lite nervösa över till att börja med, men det blev enormt lyckat och fint. Instagraminlägget var en otrolig like-raket med runt 12 000 likes och nästan 13 000 kommentarer. Reaktionerna var jättepositiva och många tyckte att det var ett kul sätt att uppmärksamma den här viktiga frågan. Det går helt i linje med hur vi på Ung cancer vill vara som organisation: lite edgy.

Nu tar Ung cancer nästa steg i kampanjen, genom att organisationens medlemmar tillsammans med studentföreningar placerar uppemot fem tusen sadelskydd på cyklar runt om i 13 städer i landet, varav ca 1000 i Stockholm. Sadelskydden kommer främst dyka upp på platser där framför allt unga personer rör sig, med budskapet "Har du pung?" och en uppmaning att gå in på kollabollarna.nu.

Tredje steget utgörs av att lansera en sms-påminnelsefunktion samt informationsmaterial på fem språk som man kan beställa till vården, ungdomsmottagningar och skolor för att nå så många som möjligt.

– Att just kolla pungen regelbundet kan vara helt avgörande, flera av Ung cancers medlemmar har gått för länge innan de har uppsökt vård och därför fått svåra komplikationer. Det vi vill uppnå med kampanjen är att fler lär sig hur pungen brukar kännas så att fler tidigt kan upptäcka om något känns annorlunda. Det pratas fortfarande väldigt lite om testikelcancer i relation till hur vanligt det är, fortsätter Camilla Tuneberg.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.