Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

UNF tar en vit helg på Instagram

Publicerad: 6 Mars 2015, 07:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Genom UNF:s nya kampanj ska studenter förstå att de kan gå på krogen utan att dricka.


För att visa studenter att det är okej att inte dricka alkohol har Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) lanserat kampanjen Bryt. Nu lanseras även Instagramkontot Vit Helg.

– I sociala medier ser det ut som att alla dricker hela tiden. Det är det som symboliserar att det är helg och det är lätt att stirra sig blind på det, säger Amanda Borg, en av Bryts initiativtagare, till Dagens Media och fortsätter:

– Vi vet från studier att många studenter tänker att de inte kan vara med i studentgemenskapen om de väljer att inte dricka.

Utvalda personer ska varje vecka, från onsdag till söndag, visa upp bilder från deras vita helger. Den enda skillnaden är att alkoholen är utbytt mot något annat. Personerna kommer, enligt Amanda Borg, vara människor som studenterna känner igen och till viss del ser upp till.

– Att gå på krogen och på klubbar är fortfarande svinroligt och det är klart att man ska vara där som student. Det vi vill visa är att man kan byta ut drinken mot ett alkoholfritt alternativ, säger Amanda Borg.

Först ut är Ida Östensson som driver jämställdhetsstiftelsen Crossing Borders. Hon ska dela med sig av sin vita helg i London.

– Många tycker att det är roligt att vi börjar med Ida. Hon är bra på att kritisera samhällsnormer och alkoholen är inte särskilt van vid att bli kritiserad. Den har en stark roll i samhället, säger Amanda Borg.

Bortsett från det nystartade Instagramkontot ska Amanda Borg tillsammans med kollegan Christine Gelfgren också åka ut på en campusturné efter påsk. Sju olika campusområden ska besökas.

– Vi ska vara där både under studier och på studentpubarna. Bland annat kommer vi prata om alkoholnormen och anordna alkoholfria provningar, säger Amanda Borg.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.