Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

UNF: ”Carlsberg bryter mot riktlinjerna”

Publicerad: 30 April 2010, 05:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Carlsberg strider mot Sveriges Bryggeriers direktiv om marknadsföring av alkohol. Det menar Vidar Aronsson, förbundsordförande för Ungdomens Nykterhetsförbund.


Det är formuleringen ”Målet med den nya filmen är att öka kännedomen och relevans för Pripps Blå i framförallt den yngre målgruppen” i ett pressmeddelande om Carlsbergs nya reklamfilm, som UNF reagerar mot. Enligt Svenska Bryggeriers riktlinjer ska inte reklam vända sig till människor under 25 år. Det tycker UNF att Pripps-reklamen gör.

– Det kanske inte är olagligt, men det är helt klart omoraliskt och otroligt korkat. Jag hoppas att Sveriges Bryggerier tar Carlsberg i örat, säger Vidar Aronsson i ett pressmeddelande.

Carlsberg Sveriges pr-ansvarige Henric Byström säger att UNF har misstolkat det.

– Vi menar såklart personer över 25 år. Det är inte ungdomar vi syftar på. Det är viktigt för oss att följa de riktlinjer som finns.

Var går gränsen mellan den yngre och den äldre målgruppen?

– Det beror på vilket varumärke, mellan 35-40 år.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.