Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Undersökning: Butiksreklam och odr mest intressanta kanaler

Publicerad: 28 December 2010, 06:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

23 procent av svenskarna tycker inte att reklam behövs alls, visar en undersökning från Icebreak som dagensmedia.se tagit del av. Men intresset för reklam variar kraftigt i olika kanaler.


Butiksreklam och odr är de kanaler där reklamen är mest intressant, enligt undersökningen. Även annonser i tidningar anses vara intressanta, enligt rapporten.

– Att dr står sig bra beror nog på att 2009 var ett krisår och att folk då söker sig till erbjudanden. Men jag blir inte förvånad om det vänder nästa år, säger Peter Westerståhl, vd på Icebreak.

Nästan åtta av tio säger att de helst vill bestämma själva när och var de ska ta emot reklam - och reklammotståndet är följaktligen förhållandevis högt i mediekanaler som tv och radio.

Detsamma gäller för mobilappar, pop-up-reklam och telemarketing, som är de kanaler som konsumenterna finner minst intressanta.

– Det upplevs som störande eftersom man inte kan välja när reklamen kommer, säger Peter Westerståhl.

Generellt finns ett lågt intresse för reklam i digitala medier men här förväntar sig Icebreak ett trendbrott inom kort.

”Många konsumenter markerar plats för sin integritet gentemot reklam och ger tydliga uttryck för att de vill bestämma själv hur och när reklam ska få plats i deras liv. Ett behov som de digitala medierna nu har tekniska förutsättningar att möta”, skriver Icebreak i rapporten, och påpekar att miljötrenden kan ge digital marknadsföring ytterligare en skjuts framåt.

Värt att nämna är också att fler än hälften - 54 procent - tycker att reklam är ”ett bra sätt att hitta erbjudanden”.

Lika många säger dock att ”reklam gör produkter och tjänster dyrare” medan hela 46 procent uppger att de ”aktivt bojkottar företag som gör reklam på ett sätt jag inte gillar”.

Om man jämför med en liknande undersökning som Icebreak gjorde år 2006 kan man se att den oadresserade direktreklamen är ett av med medieslag som konsumenterna tappat intresse för mest.

Det gäller även tv-reklamen, något som inte verkar ha färgat av sig på annonsörerna investeringsvilja i mediet med tanke på trängseln som just nu råder i reklam-tv.

Enligt undersökningen är reklammotståndet hos befolkningen i stort i princip lika högt som hos riksdagsledmöterna. I Dagens Medias stora kartläggning som genomfördes i höstas svarade 22 procent av riksdagsledamöterna att reklam inte har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Icebreak är ett konsultbolag som framför allt jobbar med direktreklam. Bolaget har bland annat varit med och tagit fram Effekt Direkt, Sveriges Annonsörers metod för att utvärdera effekterna av direktreklamkampanjer.

Att ni som jobbar med dr kommer fram till att odr är en av de mest intressanta kanalerna är väl inte så konstigt?

- Vi jobbar mycket med direkta medier, ja. Men det är inte vi som gjort fältarbetet utan det är Yougov, säger Peter Westerståhl.

Undersökningen baseras på en webbenkät som besvarats av 500 personer i varje nordiskt land.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.