Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Uber erbjuder berusade hemresa

Publicerad: 10 April 2015, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Uber vill motverka rattfylleri. Därför har taxiföretaget satt upp en alkoholmätare i Toronto, där människor ska kunna se om de är för fulla för att köra.


Taxiuppstickaren Uber har tidigare fått mycket kritik för att vara bland annat sexistiska. Nu lanserar företaget en ny kampanj som går ut på att erbjuda körningar till personer som är berusade.

I Toronto har en alkomätare med texten "Du dricker – vi kör. Blås här för en tur med oss". Personer ska blåsa i ett rör för sex sekunder varpå blodets alkoholpromille analyseras. Ligger den på över gränsen för vad som är lagligt erbjuder maskinen att boka en bil till en.

– Vi vill försäkra oss om att en säker, pålitlig och billig resa hem är tillgänglig för alla. Särskilt sent på natten då rattfylla är mest vanligt och egentligen skulle kunna undvikas, säger Ian Block, chef för Uber Toronto, till adweek.com.

För bara ett par veckor sedan gick Uber även ut med att företaget storsatsar på en anställning av cirka 70 pr-konsulter, just för att bättra på det dåliga rykte företaget har hunnit skaffa sig.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.