Kampanjer
Twilfit rasande på Sturegallerian
Publicerad: 12 november 2013, 06:57
UPPDATERAD. Twilfit överväger att vidta rättsliga åtgärder mot Sturegallerian efter den kritiserade fars dag-reklamen, erfar Dagens Media.
Sturegallerians annons med lila spetstrosor och uppmaningen "Please please him" inför fars dag fick utstå massiv kritik i förra veckan.
Flera anmälningar kom in till Reklamombudsmannen och Sturegallerian bad senare om ursäkt för annonsen.
"Det är på intet sätt menat att vara sexistiskt, kränkande eller objektifierande. I så fall hade vi aldrig valt den vägen. Vi tar givetvis allvarligt på detta och har därför tagit bort de enheter som upprör och ersätter dem med traditionella presenter." skrev Maria Jälmestål, marknadskoordinator på Newsec som förvaltar Sturegallerian, i ett mejl till Dagens Media då.
Enligt uppgift till Dagens Media har Twilfit, som medverkar i den kritiserade reklamen, reagerat med ilska på Sturegallerians reklam.
Kampanjen, som visar trosor från Twilfit, ska ha genomförts utan att underklädesföretaget har blivit tillfrågade, och Twilfit överväger nu enligt Dagens Medias källor att vidta rättsliga åtgärder mot Sturegallerian.
När Dagens Media når Twilfits marknadschef Göran Broberg är han fåordig.
– Vi har inlett en dialog direkt med Sturegallerian, jag kommenterat gärna det här när vi har pratat med dem, säger han till Dagens Media.
Sturegallerian vill inte svara på om Twilfit blivit tillfrågade om att medverka i reklamen.
"Vi har inga kommentarer på detta. Vi har en bra dialog med Twilfit", skriver centrumchefen Lotta Moos i ett mejl till Dagens Media.
LÄS OCKSÅ: