Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Två lejon till Ingo i utomhus

Publicerad: 18 Juni 2019, 06:33

I Ingo-kampanjen driver Burger King med en tidigare varumärkestvist mellan McDonalds och irländska hamburgerkedjan Supermac’s.

CANNES LIONS 2019. Nikes kampanj ”Dream crazy” och svensk Burger King-kampanj prisas i utomhus.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2019Cannes Lions

Reklamtävlingen Cannes Lions är äntligen igång och igår kväll presenterades de allra första vinnarna. 

Nikes kampanj ”Dream crazy” med Colin Kaepernick som lanserades under förra året tog hem det mest prestigefulla priset – Grand Prix – i kategorin utomhus. Det rapporterar Resumé.  

Reklambyrån Ingo hade totalt tre nomineringar i kategorin och gick hem med ett silver och ett bronslejon för kampanjen ”Not Big Macs” där Burger King driver om en varumärkestvist mellan McDonalds och den irländska hamburgerkedjan Supermac’s. 

McDonalds förlorade tvisten i den europeiska varumärkesdomstolen vilket innebär att andra företag kan använda namnet ”Big Mac” inom EU. 

I kampanjen döptes andra burgare om till namn som ”Kind of like a Big Mac but juicier and tastier” och ”Burger Big Mac wished it was”. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev