Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

TV4:s EM-kampanj - #viärsverige

I sommar samlas Sverige, det är utgångspunkten för TV4:s och C Mores stora kampanj #viärsverige, där fotbolls-EM 2016 är utgångspunkten. Kampanjen riktar sig främst inte till fotbollsfans utan till alla på hemmaplan.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Maj 2016, 12:34
Uppdaterad: 20 Maj 2016, 12:34

Ämnen i artikeln:

TV4Fotbolls-EM

Kampanjen syftar till att skildra, spegla och hylla det moderna Sverige, med en mångfald av människor som oavsett eventuella olikheter delar en samma starka längtan efter sommarens gemenskap och glädje.

– Avstampet är att TV4 har en självklar plats i sommaren där vi primärt inte riktar oss mot de klassiska fotbollsfansen i första hand utan vi vill förmedla ett Sverige som är påväg in i sommaren. Själva filmen är inkluderande och varm och förmedlar att man oavsett bakgrund delar sommarens glädje, säger TV4-gruppens marknadschef Johan Seidefors till Dagens Media.

Till skillnad från många andra EM-filmer nu inför mästerskapet, vänder sig TV4 till dem på hemmaplan. #viärsverige är byggd på en specialskriven version av den klassiska barnvisan Broder Jakob.

– Vi riktar oss främst mot de som är på hemmaplan. Ett mästerskap där Sverige deltar är mycket mer än bara fotboll, det är gemenskap och en längtan och förväntan över sommaren som rullar in, säger Johan Seidenfors.

I filmen medverkar bland annat TV4:s sportprofiler Hanna Marklund, Anna Brolin och Olof Lundh, som leder TV4:s EM-sändningar. Men också en lång rad människor som alla engageras av EM. Under kampanjen kommer ytterligare TV4-profiler, andra kända personer och röster att förstärka kampanjen.

– Kampanjen kommer synas mycket på C-More och i TV4:s olika kanaler, både i tv och olika sociala medier. Den kommer bli bred och djup och jag hoppas att den tas emot på ett bra sätt och att det blir en igenkänning över att sommaren är påväg, säger Johan Seidenfors.

Hur kommer det gå för Sverige i EM?

– Realistiskt sätt tror jag på kvartsfinal men sen, som alla fotbollstränare alltid brukar säga, när man väl är där kan allting hända.

Arbetsgruppen bakom kampanjen:

TV4

Johan Seidefors, Marknadschef

Niklas Hanson, Projektledare

Martin Nersing, Pressinformatör

Andreas Odén, Exekutiv producent

 

Round & Round

Johanna Johansson, AD

Erik Ström, copy

Henrik Hallberg, PR-strateg

Andreas Ullenius, ECD

Marie Höglin, projektledare

 

We Are Atlas

Regi: Henrik Rostrup

DoP: Erik Henriksson

Produktionsledare: Sofie Holmström/Marja Linde Klingström

Producent: Mats Olofsson

Produktionsbolag: Atlas Scandinavia

 

Music Super Circus Extravaganza AB

Markus Macke Bergkvist

Titel:”#viärsverige”

Artist: Music Super Circus

Musikproducent: Music Super Circus

 

Juno Public Relations

Désirée Maurd, PR-strateg

Michaela O’Konor, Projektledare

Ämnen i artikeln:

TV4Fotbolls-EM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.