Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

TV4 kallar till krismöte om tv-kaoset

Publicerad: 13 September 2010, 10:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:39

Tv-kanalerna kan inte leverera i oktober heller. I dag, måndag, kallade TV4 in mediebyråerna för att meddela att efterfrågan på tv-reklam överstiger tillgången.


Ämnen i artikeln:

Jerker BluhmeJoachim NordlindMichael GrimborgKanal 5TV3TV4

Som Dagensmedia.se tidigare berättat har tv-kanalernas underleverenser fortsatt under hösten. Detta har bland annat lett till att redan bokade kampanjer, till exempel från de som har årsavtal, har skurits ned och att tv-kanalerna tvingats tacka nej till kunder.

Nyligen hotade Tele2 med att överge tv och istället lägga reklamkronorna i print på grund av missnöje med hur tv-kanalerna hanterat situationen. Samtidigt jublar annonspaketen över rekordsiffror.

– När tv är fullsålda är vi det bästa komplementet i storstad, sa Citypaketets Dan Morén till Dagens Media för ett par veckor sedan.

I dag, måndag, kallade TV4 in mediebyråerna till ett möte, där man meddelade att kanalen inte kommer att kunna möta efterfrågan i oktober heller.

– Det stämmer. För ett år sedan trodde IRM att marknaden skulle gå upp 2,6 procent. Vi lade oss på 10 procent. Men i juli hade vi en ökning på 17,8 procent, säger försäljningsdirektören Michael Grimborg till Dagensmedia.se.

TV4 har hittills inte, till skillnad från övriga kommersiella kanaler, valt att skära ned på kampanjerna rakt över, vilket också slår mot de kunder som tecknat årsavtal.

– Vi har prioriterat årskunderna och istället kanske valt bort ad hoc-kunder, säger Michael Grimborg.

Men i dag fick man ändra sig. På mötet presenterade TV4 ett förslag på hur man ska lösa situationen, som inkluderar att alla byråer får dra ned på alla sina kunders kampanjer, även de med årsavtal.

– Vi hoppas att få plats med alla kampanjer med den åtgärden, säger Michael Grimborg.

Hur blir det resten av året?

– Det finns inga tecken på att efterfrågan avtar. Nu har vi i alla fall kunnat prata med varandra om hur vi kan lösa det om den här situationen uppstår igen. Men det här har aldrig hänt under mina 25 år i branschen. Som säljare gör det ju ont i en att inte kunna ta emot pengar.

Nyligen har TV3 meddelat att man endast kan leverera 90 procent av bokningarna i oktober, uppger källor för Dagensmedia.se. Kanal 5 har sagt att man inte kan leverera allt, något man berättade för marknaden i förra veckan.

Mediebyråerna har tidigare kritiserat tv-kanalerna för att de inte var beredda på den efterfrågan som uppstod efter OS i våras, samt när konjunkturen svängde.

I sin senaste prognos spår IRM att tv-marknaden ökar med 14 procent i år, vilket skulle innebära ett nytt rekord för branschen, som skulle omsätta över 5 miljarder kronor.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.