Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

TV: Hon rattade årets bästa kampanj

Publicerad: 5 juli 2013, 13:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

Dagens Media möter Lin Kleiven – grovjobbaren bakom kampanjen Sitt med Dawit.


På fredagsmorgonen delades pr-byrån Westanders pris "Hetast i Almedalen" ut för sjunde gången.

– Sitt med Dawit är en kampanj som är ett ställningstagande både för Dawit Isaaks frigivning och yttrandefrihet. Det är en stenhård och empatisk gestaltning, säger Hanna Berheim, juryordförande och pr-konsult på Westander.

Priset går till den aktör som lyckats allra bäst med att få just sitt budskap att sticka ut i det enorma bruset i Almedalen.

– Detta är inte bara en kampanj för Dawit i sig utan en kampanj för det fria ordet, det är även det som sitter fängslat i Eritrea, sade Jonas Nordling, ordförande i Svenska journalistförbundet, en av organisationerna bakom kampanjen.

Kriterierna för "Hetast i Almedalen" är att aktiviteten ska ha blivit "veckans samtalsämne" men den ska även ha gjort ett intryck som kan bestå även efter Almedalsveckan.

Brit Stakston, konsulten på JMW – byrån som pro bono har jobbat med kampanjen – kunde knappt prata under prisutdelningen. Hon var rörd till tårar av att arbetet för Dawit Isaak belönas med priset. Orden stockade sig i halsen.

– Det är precis som Thomas Mattsson sade till mig efter gårdagens visning av dokumentären om Dawit: i detta fall har vi blivit aktivister. Det är otroligt viktiga och stora frågor, sade hon till Dagens Media strax efter prisutdelningen.

Även då hade hon svårt att hålla tårarna tillbaka. Kampanjen #sittmeddawit är framtagen på bara lite drygt en månad.

– Vi hade vårt första mötet med stödkommittén den 28 maj. Detta visar också att det kan gå väldigt snabb att ta fram en aktivitet som lyckas bryta igenom, säger Brit Stakston.

Dagens Media har tidigare under veckan berättat att konferensanläggningen Wisby Strand tar 7500 kronor per dag för marken som cellen för Dawit står på. Något som har kritiserats av många besökare. Det ledde även till att arrangörerna inte hade råd att låta kampanjen fortgå under helgen.

Efter Dagens Medias artikel har dock Wisby Strand gått med på att bjuda på marken under helgen. Det innebär att cellen för Dawit blir kvar under lördagen. Det har även funnits en diskussion om huruvida Wisby Strand borde ta betalt över huvud taget.

Jonas Nordling har inga synpunkter på att man får hosta upp med 7500 kronor per dag.

– Vi har inga synpunkter på att vi får betala. Det får andra ha. Jag kan förstå problematiken för Wisby Strand, för säger man att denna kampanj ska få marken gratis för att det är ett gott syfte så finns det nog många andra kampanjer man kan hävda det om, säger han.

Vad tror du att kampanjen konkret kan uppnå?

– Att få allmänhetens förståelse för hur bräckligt det fria ordet är.

Under Almedalsveckan har det högerextrema Svenskarnas Parti haft en rad aktiviteter i Almedalen – ett parti som av många bedöms vara rent nynazistiskt.

Jonas Nordling tycker att kampanjen för Dawit Isaak och yttrandefriheten blir än mer relevant mot den bakgrunden.

– Att spärra in journalister är ett uttryck för att man helt har tappat bort tanken på demokrati. I år har vi antidemokratiska krafter i form av aktörer från exremhögern på plats här i Almedalen.

Läs även:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.